Matsjoe Pietsjoe - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Annemiek & Runneeee - WaarBenJij.nu Matsjoe Pietsjoe - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Annemiek & Runneeee - WaarBenJij.nu

Matsjoe Pietsjoe

Door: Runneeee

Blijf op de hoogte en volg Annemiek & Runneeee

22 Maart 2008 | Peru, Cuzco

Hola amigos,

Het zit er op, het zoveelste hoogtepunt van m´n 6 weekse Zuid-Amerikaanse tripje: Machu Pichu. Supergave ervaring om hierzo door de bergen te sjouwen en uiteindelijk rond zonsopgang de oude Inca Ruine te betreden. Mijn condititie bleek beter dan ik verwacht had... dat scheelt toch weer :-)

Een kort verslagje van de activiteiten tijdens de 4 daagse trek: Met de bus richting een plekje té ver buiten Cuzco. Na een paar uur van het vette uitzicht genoten te hebben (een verse landslide ontwijkend), tussen de sneeuwtoppen van de Andes die tot boven de 6 km reiken werd het tijd voor wat actie. De mountainbikes kwamen van de bus en ik bereid me geestelijk voor op een bizarre afdaling van 5 uur...

Echter... wat bleek... in feite reden we over een redelijk goede (brede) weg, waar bijremmen niet tot de meest noodzakelijkste voorzorgsmaatregelen hoorde. Na zo´n 2.5 a 3 uur waren we al op de eindbestemming. Niet moe, geen blaren maar wel zeiknat. Omdat het een tikje aan de vochtige kant was, maar vooral omdat er het één en ander aan rivier-achtige toestanden óver de weg stroomden.

Na aankomst bleek al snel dat ons groepje over een prima samenstelling beschikte om wat lol te kunnen trappen. Een overzicht van de buitenschoolse activiteiten:
- tomar de cerveza
- truth or dare
- onveilig maken van de plaatselijke discothék
- Ierse folksongs leren
- restaurants terroriseren met te lompe liedjes

Anyways, dikke prima dus. Zoals het mountainbiken al een beetje impliceerde viel te tour nogal tegen. Voor alles moest nog extra betaald worden, zoals dat niet afgesproken was. De 3e dag bestond voornamelijk uit het volgen van een treinspoor. Wat overigens saaier klinkt dan het was... maargoed, dat had ik zelf ook nog wel kunnen uitvinden. De tweede dag was wel heeel cool. Over paadjes van een halve meter met een afgrond (werkelijk récht naar beneden) van een paar honder meter. Dat was toch wel eng hoor.

Jah, en Machu Pichu natuurlijk. Erg cool om te zien. Om 4.30h vertrokken en om iets voor 6 bij de poort aangekomen. De conditie zat dus nog goed. De trappen waren te bedwingen binnen 45 minuten en ik finishte als 2e van de 10. Jeuh. :p (Toch leuker dan apekooien, he Bob;))

Na wat rondsjouwen (met een chagerijnige gids die te laat was) en bergje op bergje af was het om 12h wel weer tijd om af te dalen tegen de stroom van stinkende chinezen, ´hippe´ jappaners, te dikke Amerikanen en ander toerist grut in. Klaar voor terugreis naar Cuzco, waarover later meer...

P.S. Ik zou het bijna vergeten te vertellen, maar de dag ervoor hebben we nog geraft. Een dagvullend programma waarvan een uur of 2 a 3 doorgebracht op een nogal wild riviertje met ´golven´ van een meter of 3 hoog. Categorie 4-5 ofzo (op schaal van 6). Erg rielekst in elk geval!!!!

• 23 Maart 2008 - 09:54

HenF:

Je beleeft wel wat daaro