Hoorn des overvloeds - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Annemiek & Runneeee - WaarBenJij.nu Hoorn des overvloeds - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Annemiek & Runneeee - WaarBenJij.nu

Hoorn des overvloeds

Door: Runneeee & Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek & Runneeee

05 Januari 2012 | Ecuador, Baños

Nog een klein berichtje over de opvallende hoeveelheid groente en fruit in de lokale bananenrepubliek.

We hebben nu twee hikes door de bergen gemaakt en het lijkt wel ´eternal spring´. Overal waar je kijkt vind je tussen de graslanden en bossen stukjes landbouwgrond met aardappels, mais, bananenbomen, suikerriet, maar vooral ´tomatos de arból´, boomtomaten. Ze zien er een beetje uit als peren, maar smaken als tomaat. Superlekker! De ene akker staat in bloei, de ander verliest z´n blaadjes en een derde is rijp voor de oogst...

Als je zo door de bergen loopt kom je af en toe een pick-up truck tegen met een tak vol bananen, een bak vol suikerriet of een paar zakken ananas. Elk boertje transporteert elke dag z´n verse oogst naar beneden, alwaar wij - de onwetende, edoch dankbare toerist - hun goederen gretig consumeren in de vorm van sapjes en overheerlijke soepen en grilgerechten!

Wel echt opvallen hoe ontzettend vruchtbaar het er hier uit ziet. Overal waar je kijkt groeit een stuk fruit of groente. En als de lama of koe verpind wordt (overigens schitterend Friesche zwart witte exemplaren, de koe dan...), lijkt het gras binnen 2 dagen alweer hersteld is.

Goed, tot zover dit stukje verwondering :)

Een fijne winter iedereen! Hopelijk wordt het dit jaar nog droog ;)

• 06 Januari 2012 - 08:17

Roos:

Klinkt weer erg goed hoor (behalve de passage over jullie beider spijsvertering dan... sterkte)!!! En ze hebben daar dus óók koeien... dat biedt perspectief ;-)
    Ben benieuwd hoe het in de jungle bevalt. Veel plezieros nog!
    XRoos

• 06 Januari 2012 - 10:31

HenF:

Ola, van zoveel verse vitamientjes moeten jullie toch wel héél snel weer fit worden, óp naar de jungle!
    Hasta luego.

• 06 Januari 2012 - 17:36

Janneke:

't Is hier voor de verandering ook spannend. Ben vanmiddag langs het Eelderdiepje en het doorgestoken dijkje bij Paterswolde en over een ander dijkje door de ondergelopen Peizermaden gefietst. Als dat overloopgebied er niet was geweest, hadden wij nu natte voeten in huis... We maken ons echter geen enkele zorgen. Veel reisplezier nog!
    Groetjes, Janneke c.s.

• 08 Januari 2012 - 09:18

Mirjam:

Jaja, het is hier ook gelukt: blauwe lucht en een graad of tien. Wij gaan voor een weiland-hike met een overheerlijke verse (ahum) banaan in de hand.
    Lekker genieten die laatste weken. Enne ze voorspellen vorst als jullie terugkomen..... Groetjes!!!!!